Konkret! – animacja ciągnika siodłowego z naczepą

Problem: w miarę realistyczna animacja ciągnika siodłowego z naczepą

W trakcie pracy natrafiłem na taki dokładnie problem. Moim celem było wykonanie animacji na której tir jedzie, skręca i cofa podjeżdżając do doku. Nie udało mi się znaleźć rozwiązania, o którym można by powiedzieć „idealne”, więc sformułowałem własne założenia i wziąłem się za próbę ich spełnienia.

Link do pliku .blend – PLIK

Według moich założeń miało być tak:

  • naczepa ma w realistyczny sposób podążać za ciągnikiem (najlepiej by nie wymagała osobnego animowania),
  • tir ma poruszać się po krzywej,
  • całość musi dopasowywać się do podłoża (nie było idealnie równe),
  • ma być możliwie jak najprostsze (spełnić założenia i nic poza tym)

Próba działania na obiektach nie przyniosła zamierzanego efektu. Działanie na kościach wymagało znacznej komplikacji całości, więc po paru próbach wybrałem symulacje Rigid Body.

Rozwiązanie:

  • ciężarówka – Passive, Animated Rigid Body, porusza się po krzywej dzięki Constraint – Follow Path,
  • koła – cylinder, Active, Dynamic Rigid Body,
  • naczepa – Active, Dynamic Rigid Body,
  • koła połączone do ciężarówki (lub naczepy) przez Empty z Rigid Body Contraint – Generic Spring,
  • naczepa połączona z ciężarówką przez Empty z Rigid Body Contraint – Point,

Zalety:

  • prostota rozwiązania i oczywiście spełnienie założeń,
  • łatwy do stworzenia, ustalony tor jazdy ciężarówki,
  • powtarzalność (przy jeździe do przodu, ale o tym później)

Wady:

  • ciężko ustawić krzywą tak by przy cofaniu naczepa trafiła w odpowiednie miejsce (jest to możliwe i można po bake poprawić ustawienie naczepy, ale mimo wszystko to duża wada tego rozwiązania)
  • ciężarówka nie dopasowuje się do terenu sama z siebie (bo jej tor zależy tylko i wyłącznie od krzywej)
  • koła przednie nie skręcają (ale to bardziej brak, który należało by uzupełnić, niż faktyczny błąd)

Jak z tego korzystać?

Tor ciężarówki ustalać przez modyfikację krzywej, do Rigid Body parentować właściwe obiekty, skręt przednich kół zaanimować osobno.

Odpowiedzi (0)

Dodaj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.